بازاریابی ویروسی چیست

Home / بازاریابی ویروسی چیست

بازاریابی ویروسی چیست؟

همه ی ما در مورد واژه ی ” پخش شدن ویروسی” شنیده ایم. اما بازاریابی ویروسی به چه معنا است؟ بازاریابی ویروسی Viral Marketing ( وایرال مارکتینگ ) روشی است برای ایجاد شایعه یا پیام های بازاریابی که در دنیای ارتباطات امروزی به یادماندنی و جالب توجه هستند.

بازاریابی ویروسیهمه ی ما در مورد واژه ی ” پخش شدن ویروسی” شنیده ایم. اما بازاریابی ویروسی به چه معنا است؟ بازاریابی ویروسی Viral Marketing ( وایرال مارکتینگ ) روشی است برای ایجاد شایعه یا پیام های بازاریابی که در دنیای ارتباطات امروزی به یادماندنی و جالب توجه هستند.
در این روش بازاریابی به جای آنکه صرفا تبلیغات در رادیو تلویزیون پخش شوند، از شبکه های اجتماعی، ویدئوها، پیام ها و سایر روش های توصیه ای و فرد به فرد برای پخش اطلاعات در مورد محصول یا خدمت استفاده می شود.
همانطور که می دانید ما در قرن 21 م هستیم و در عصر ارتباطات زندگی می کنیم، رسانه ها و شبکه های اجتماعی به نوعی در تمام جوانب زندگی ما رسوخ پیدا کرده اند و بازاریابان نیز در کمپین های تبلیغاتی خود با استفاده از همین امر سعی می کنند محتواها و پیام های مورد نظر خود را تا جای ممکن از این طریق به مخاطبانشان برسانند.

وقتی چیزی یا موضوعی به صورت ویروسی انتشار می یابد، خیلی سریع  از فردی به فرد دیگر گسترش می یابد. با ابزاری مانند YouTube و  Facebook و در حال حاضر در کشور ما  Instagram، روزانه هزاران ویدئو، داستان و تصویر به اشتراک گذاشته می شود. این ابزارها امکان فوق العاده ای را برای به اشتراک گذاری اطلاعات در زمان کوتاه، فراهم می کنند. کافیست پیامی ایجاد کنید که تعامل برانگیز بوده و ارزش به اشتراک گذاری را داشته باشد، در این صورت پیام شما از فردی به فرد دیگر انتشار خواهد یافت و بی جهت نیست که استفاده از این مورد در استراتژی بازاریابی کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور مثال اصطلاح وایرال ویدئو در یوتیوب بسیار متداول است، ویدئوهای جالب و تاثیر در یک روز ممکن است از چندین میلیون بار توسط کاربران دیده می شود.

 

تعریف بازاریابی ویروسی  چیست ؟

اساساً ویروس چه ربطی به حوزه ی بازاریابی دارد؟ بازاریابی ویروسی ( وایرال مارکتینگ ) به هر نوع استراتژی گفته می شود که افراد را تشویق به آن می کند که پیامی را بین خود نقل و قول کنند، و پتانسیلی برای رشد و گسترش پیام و تاثیرگذاری آن، به وجود می آورد. مانند ویروس ها استراتژی های اینچنینی از سرعت انتقال پیام از هزاران فرد به میلیون ها فرد بهره می جوید.
بدون در نظرگیری اینترنت، بازاریابی ویروسی به عنوان های مختلفی از جمله ” تبلیغات توصیه ای“، ” شایعه پراکنی”، ” نفوذ رسانه” و “بازاریابی شبکه ای” نسبت داده می شود. اما زمانی که پای اینترنت به میان می آید، به آن بازاریابی ویروسی می گویند، در مورد خوب و بد بودن آن قضاوت نمی کنیم با اینکه متخصصان می توانستند نام بهتری را برای این مورد انتخاب کنند اما به هر حال viral marketing به همین نام مشهور و شناخته شده است.

تاریخچه بازاریابی ویروسی

اگرچه مشاهداتی مبنی بر فعالیت هایی در حوزه بازاریابی ویروسی در مصر و روم باستان به چشم می خورد اما بازاریابی ویروسی در سایه بازاریابی دیجیتال، در سال 1996 توسط هات میل (Hotmail) شکل گرفت.

شرکت سرویس دهنده ایمیل Hotmail با استفاده از بازاریابی ویروسی توانست در طی یک سال، 10 میلیون نفر را به کاربران خود اضافه کند. بازاریابان Hotmail تنها مقرر کردند که در زیر هر ایمیل ارسالی کاربران Hotmail ، عبارت “Get your Free email account at Hotmail” که به صفحه ثبت نام این سایت لینک بود، درج شود.

این ایمیل ها به صورت یک ویروس در میان گیرندگان ایمیل پخش شد و بسیار موفقیت آمیز باعث افزایش کاربر برای Hotmail شد.

 

در ادامه به مراحل راه اندازی کمپین بازاریابی ویروسی می پردازیم:

1- مخاطب خود را بشناسید

اولین قدم در بازاریابی ویروسی، شناخت جامعه هدف است. اینکه قرار است چه افرادی با چه سن و جنسیتی، پیام ارزشی برند یا کسب و کار شما را بازنشر دهند، بسیار مهم است. شما با شناخت مخاطبان این شیوه از بازاریابی دیجیتال، می توانید هزینه و وقت و انرژی خود را بهتر سازماندهی کنید.

2- محتوای خلاق

بازاریابی ویروسی نیز همانند بازاریابی چریکی به هزینه چندانی نیاز ندارد و تنها جوهره خلاقیت است که می تواند ضامن موفقیت برند شما در این نوع از بازاریابی دیجیتال باشد. از این روست که استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا و کوچک می توانند با استفاده از خلاقیت خود به موفقیت های بی شماری در بازاریابی ویروسی دست یابند.

یکی از شیوه های متداول در بازاریابی ویروسی استفاده از عنصر طنز و شوخ طبعی است. طنز می تواند بسیار برانگزاننده تر از روش های جدی باشد. طنز و شوخ طبعی برای هر انسانی  جذاب است و یکی از راه های تعاملات انسانی است از این رو مردم میل بیشتری به انتشار یک پیام طنز دارند.

3- انتشار کمپین

همانطور که شرایط محیط برای ادامه زندگی یک ویروس مهم است، محیط انتشار یک کمپین بازاریابی ویروسی نیز بسیار مورد توجه است. این بستر برای انتشار یک پیام ارزشی توسط مردم باید بسیار متناسب باشد.

ایمیل، پیامک (SMS) ، فروم ها و تالارهای گفتگوی آنلاین در کنار شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و… که بستر اصلی بازاریابی ویروسی است، بسیار می توانند برای انتشار پیام ارزشی برند شما مناسب باشند.

 

 

بیشتر بخوانیم: چرا باید به بازاریابی دیجیتال فکر کنیم؟